Cykler med indvendige gear:
Det indvendige gearsystem bliver primært brugt på citybikes og klassiske cykler, men mountainbikes laves også med indvendige gear. Her sidder tandhjul og gearveksling beskyttet inde i navet og man kan genkende systemet ved at der kun er 1 tandhjul på navet. Indvendige gear findes typisk med 3, 5, 7 eller 8 gear.
Fordele/Ulemper sammenlignet med udvendigt system
+ Lavt behov for vedligeholdelse
+ Høj holdbarhed
+ Meget robust
– Højere vægt ca. 1 kg
– Stort krafttab op til 80 % i forhold til udvendigt gearsystem
– Dyrt at reparere
Cykler med udvendige gear:
Det udvendige gearsystem er i Europa det mest solgte system. I Danmark bliver der stadig solgt flest cykler med indvendige gear, men denne tendens ser ud til at ændre sig. De udvendige gear ser man i Danmark typisk på sportscykler, racercykler, mountainbikes – men det bliver også brugt mere og mere på citybikes.
Man kan kende det udvendige gearsystem på alle de udvendige og synlige tandhjul.
Fordele/Ulemper sammenlignet med indvendigt system:
+ Lav vægt
+ Høj kraftoverførsel op til 80 % bedre sammenlignet med indvendigt gearsystem
+ Ikke så dyrt at reparare
– Kræver mere vedligeholdelse, specielt i vinterhalvår, tåler ikke salt
– Mere sart over for stød og slag
Udvendige gear skal renses og smøres om vinteren. Vejsalt kan på ingen tid få et ubehandlet udvendigt gearsystem til at ruste helt sammen. Så her er der et større behov for smøring og vask sammenlignet med de indvendige gear.
Konklusion:
Prioriterer du vægt og kraftoverførsel højest, skal du vælge en cykel monteret med udvendige gear. Ønsker du derimod ikke at vedligeholde cyklen i den grad de udvendige gear kræver, er de indvendige gear at foretrække, her er behovet for vedligeholdelse minimalt.